Förbjuda Fälttävlan eller inte?

Tänkte bara slänga in ett kort inlägg innan jag fortsätter fördjupa mig i olycksfall inom Fälttävlan, som då får bli imorgon, så ni får längta lite!




Detta inlägg skriver jag mest för att få ut mina egna tankar kring just Fälttävlan, har läst i lite olika artiklar angående olycksfall och ryttare som avlidit, många tycker därför att man ska ta och förbjuda Fälttävlan, varför?
Visst, det är ryttare som avlider och skadar sig, ridsporten är ju som sagt en av världens farligaste sporter, men varför ska man behöva förbjuda en sport helt och hållet när man har ett eget val?
Helt obegripligt enligt mig, det är många som har delade åsikter i det här, dom flesta ryttarna vill nog ha kvar Fälttävlan, men jag kan tänka mig att människor som inte rider tycker att Fälttävlan är onödigt, ryttare avlider, hästarna skadar sig, varför ska man då ha kvar sporten?

Då kan man lika gärna förbjuda motorsporter, kampsporter, ishockey osv. Vilket då leder till att det inte blir någon sport kvar tillslut, om man ska börja resonera hur mycket man skadar sig. Olycksfall händer, det är tragiskt, men det händer. Dom som deltar i Fälttävlan har fortfarande ett val, alla vet risken med att delta och får då ta egna beslut om man vill delta eller inte, det är upp till varje individ vad man vill prioritera eller inte.

Istället för att då förbjuda sporten borde man öka säkerheten, man bör kolla upp på vilket sätt ryttare och häst avlider, vilka hinder som är mest olycksdrabbande osv. Och utifrån det förbättra säkerheten inom sporten, man kanske också kan höja kraven för att få delta i högre klasser som kräver bättre erfarenhet.

Som sagt ett litet kort inlägg om förbud mot Fälttävlan!

Om jag nu har några läsare där ute i soliga Sverige, så kommentera och tyck till!
Ska man behöva förbjuda Fälttävlan om det går för långt eller inte?


Kommentarer
Postat av: Amanda

Jag förstår dig Malin, vi har ett val. Men har hästen det, det vet jag inte om jag tycker. Visst som ryttare kan vi kanske märka att hästen gillar eller inte gillar att vara med i fälttävlan. Jag tycker det är en svår fråga eftersom det inte bara handlar om oss människor, det handlar även om djur. Jag vet inte om jag tycker såhär för att jag själv inte gillar fälttävlan så mycket? Jag tycker man ska komma ihåg att det inte bara är ryttaren som deltar, vi har ett val, vi får stå för vårat val om vi skadar oss. Men hästen..



Bra blogg Malin, du tar upp viktiga saker! <3

2010-05-27 @ 08:58:34
URL: http://barn.webblogg.se/
Postat av: Lotta

Amanda, kom och tänka på en sak. Om hästen inte vill, då stannar den ;) bara en liten grej sådär. Det märks väldigt tydligt vad hästar tycker, och inte tycker om :)

2010-05-27 @ 09:14:02
Postat av: Malin

Tack för kommentaren Amanda, blev väldigt motiverad av att skriva mer nu, och nu har jag en del nytt att skriva om ! <3

2010-05-27 @ 09:15:20
URL: http://malingalopp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0