Ridsport farligaste sporten?

Godkväll bloggen!
Ingen uppdatering igårkväll tyvärr, men får skriva lite mer ikväll.
Dagen i skolan har gått bra, eller kanske inte kom jag på. Har känt mig lite sjuk under dagen och har därför inte kunnat prestrera lika bra som jag brukar kunna, men livet är inte rättvist.
Föresten fick jag nyss reda på att min lilla syster Matilda ska delta i en hopptävling på lördag, hon har blivit antagen till en av det större tävlingarna i vårat stall, tror det kommer vara massor av andra ryttare från lite olika stall som också kommer att delta, så då får man väl gå ner och kika lite hur det går för henne.
Och dessutom fick jag reda på av mamma att vi ska till Trosa och rida nästa helg, då brukar vi köra ett dressyrpass och ett hopp-pass.

Men nu känner jag att jag glider ifrån ämnet lite för mycket, så jag har sökt upp lite information om just olyckor kring ridsporten, hittade en artikel som är skriven 2008 i värmlandstidningen nwt. Där står det att det farligaste sporterna i världen är motorsport, ridsport, fotboll, ishockey och olika kampsporter. Detta är sporterna som alltså är i toppen av dem farligaste man kan utföra.
Detta är alltså taget ur många olika undersökningar där alla får fram samma svar om dom farligaste sporterna, det är verkligen en tankeställare att veta att man håller på med en sport som ligger två av världens farligaste sporter, men om man gillar det man håller på med varför ska man då lägga av för att det är farligt? ens eget val helt enkelt. 


 
Den mest utsatta grenen eller vad man ska säga inom ridsporten är Fälttävlan som anses vara den farligaste grenen, den växer snabbare än någon annan ridsportsgren i Sverige, men dras samtidigt med en allt mörkare baksida. Fälttävlan består av tre olika moment, dressyr, banhoppning, och terrängritt. Sedan augusti 2006 har 14 ryttare avlidit i samband med fälttävlingar i olika delar av världen.

Varför orsakar då fälttävlan så höga riskfaktorer?

- Ritten sker i högfart
- Man rider oftast på "fasta" hinder så som diken, trädstammar, grindar, bankar, vattengravar osv.
- Påfrestande för hästarna, som i slutet av en bana kan bli trötta och risken för olyckor ökar.

För att vara lite påhittig tänkte jag lägga upp några bilder på hur fälttävlanshinder kan se ut, lets take a look!


Dike med rättuppstående hinder bakom.

Stor Tjock Trädstamm

Grind

Bank

Slottshinder

En variant av en Trakhener-typ (hästen hoppar över hela hindret)

Rättuppstående kombination

Rättuppstående hinder hästen ska hoppa igenom
Vattenhinder, hästen landar i vattnet och hoppar sen upp igen


Ser att det här inlägget blev oändligt långt, fortsätter på ämnen Fälttävlan snart! Håll utkik!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0