Intervju med morsan



Mamma å Kasken i Gotland             Jag på Torre, Mamma Kasken och Elin A på Kapri, också Gotland


Kvällens intervju består av Britt-Inger Torrång

"Kan du inte berätta lite om varför du började rida och hur länge du har ridit?"
- Jag började rida i ett travstall, jag gick dit med en kompis för att kolla på hästarna, så vi hängde i travstallet varje dag och glodde, tillslut så tröttnade travtränaren och sa "när ni ändå hänger här, kan jag lära er allt om travhästar". Jag har nu ridit sen jag var 11 år, alltså i 36 år.

"Vad är det hos hästen som gör dig så glad, och vad gillar du mest att göra inom ridsporten?"
- Samspelet mellan djur och människa, jag gillar mest att vara ute i naturen, för att man känner sig ett med naturen och hästen helt enkelt.

"Vilka skador tror du mest händer ryttarna resp. hästarna?"
- Rygg och nacke, hälta för hästarna.

"Vilken gren tror du är mest riskfyllt både hos häst och ryttare?"
- Fälttävlan, helt klart.

"Vad krävs för att göra dig osäker på hästryggen?"
- En häst som blir rädd kan bli farlig.

"Är det rätt att förbjuda en ridsport som fälttävlan?"
- Nej den behöver man inte förbjuda, man behöver inte göra det så svårt att det blir omöjligt att klara av vissa hinder, bättre säkerhet för både häst och ryttare!

"Vilka tips kan du ge till ryttare som är rädda eller osäkra? eller till folk som vill testa rida men vågar inte?"
- Börja med att träffa trygga hästraser som typ Islandshästar, Basjkirhästar, ta hjälp av duktiga ledare, som kan visa, lära in och bekanta sig med dessa underbara djur.

"Egen åsikt?"
- Man får lära och känna av hästens språk, samtidigt som man ska ha full respekt för hästen och dess signaler. 

"Diggar du min blogg, mamma?"
- Jag diggar ja ja diggar ja ja diiiggaaar deeeen, tralalala...

Tackar min mamma för att hon ställde upp för bloggen, intressanta åsikter.

Skriver snart, puss så länge !





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0